Droomduiding

Jongen G. 9 jaar

 
Hallo Janne,
Allereerst mijn complimenten dat er meer aandacht besteed gaat worden aan kinderen en spiritualiteit. Lijkt me heel boeiend en in deze tijd ook wel nodig.
Er mogen dromen van kinderen gestuurd worden die eventueel uitgelegd zullen worden. Onze zoon van bijna 10 jaar droomt erg regelmatig, meestal zijn het enge dromen met een aantal steeds terugkerende “onderwerpen”. Dit zijn o.a.: soldaten, een bos, een brug, achtervolgingen of anderen kwijtraken of de weg kwijtraken of in de steek gelaten worden en dan alleen de weg moeten zoeken.
 
 
De volgende droom had hij.
Hijzelf samen met zijn zusje, papa en mama waren in een bos aan het wandelen geweest en kwamen nu thuis. We hadden de achterdeur van de bijkeuken opengelaten en er zaten toen slangen in de tuin. Toen we thuiskwamen zaten er 3 slangen binnen, eentje in de bijkeuken en 2 in de keuken. Een was een zwarte cobra, met op zijn zijflappen een rode vlam met een gele streep eromheen. Mijn zoon vroeg aan zijn vader “wat nu?” en papa antwoordde “rustig maar, ze slapen, ze kunnen je niks doen”. We gingen toen naar de kamer om televisie te kijken. Oma en opa kwamen ook en met zijn allen keken we naar een muziekprogramma met popmuziek. Ineens kwam de zwarte cobra de kamer ingekropen. Papa zegt” allemaal op de bang liggen, laag, dan denkt hij dat hij de baas is”. Maar onze zoon moet zo nodig plassen, hij houdt het niet meer en gaat toch ondanks de slang.
 
 
Hallo,
Het wandelen in een bos kan er op duiden dat G. emotioneel in jullie gezin bezig is geweest en nu weer veilig thuis (bij zich zelf) aankomt.
De achterdeur open laten staan kan betekenen dat er een bepaalde angst is dat gevaar stiekem (achter-  en niet voordeur) kan binnenkomen. Het is niet afgesloten. G.  heeft zich letterlijk ook niet voldoende afgesloten voor allerhande angsten.
De keuken is de plaats waar men behaaglijkheid en warmte vinden kan. De bijkeuken is de plaats waar dit niet rechtstreeks aanwezig is maar die er wel aan grenst.
Dan zijn er de slangen. Dit kan staan voor onze driften en energieën. In India noemt men dit het slangenvuur of kundalini. Kinderen kunnen op deze leeftijd erg bezig zijn met meisjes/jongens  en met het meer willen weten over wat die seksuele energie in henzelf en bij anderen, nou wel niet is.  Wat betekent nou eigenlijk mannelijk en vrouwelijk? Je moet dat wel op hun niveau zien.

 

In de droom zijn er de drie slangen. Het getal drie staat voor creativiteit, expressie en fantasie. Eentje blijft in de bijkeuken. Het getal ėėn staat voor de mannelijke aspecten zoals het denken. We kunnen hier dus zeggen dat het denken over energie en creativiteit in dit verhaaltje een beetje op de achtergrond geraakt, in de bijkeuken blijft. Er blijven echter twee slangen over. Het getal twee staat voor de vrouwelijke aspecten, de gevoelens. Datgene dat hij emotioneel toelaat (keuken),  ervaart hij sterk emotioneel, gevoelsmatig.
Dan is er de zwarte cobra, de koningsslang. De kleur zwart staat voor de manifestatie van die energetische kracht. G. komt min of meer oog in oog te staan met zijn eigen driften en/of energieën. Op de een of andere manier beheerst dit zijn gevoelen. De zijflappen staan voor het koninklijke, het respectvolle. De rode vlam kan staan voor het vurige of voor seksuele (kinderlijke) drift. De kleur geel staat onder andere voor het onderscheidingsvermogen. Hij komt op de een of andere manier in contact met die seksuele energie. Dit komt heel voornaam en imponerend op hem over. Hij kan daarbij goed de zaken onderscheiden.
Dan vraagt hij aan papa wat hij moet doen. Papa kan ook symbool staan voor de raadgever. Dat kan de raadgever in hemzelf zijn. Deze zegt dat hij rustig moet blijven en de slang moet laten slapen. De aandacht voor die energie moet niet verder ontwikkeld worden.
Vervolgens komt hij weer in de kamer, zijn eigenlijke ik. Hier zit hij lekker ontspannen en is omringd door de raadgevers, oma, opa en vader. Hij is het middelpunt (popmuziek).
Toch sluipt de slang, de energie, de kamer binnen, zijn aandachtsveld binnen. Hij kan het onderwerp niet buiten sluiten. Ze moeten dan van vader, de raadgever, het mannelijke denken, op de bank gaan liggen. Men moet zich maar even bukken en onderwerpen aan dat gevoel. Een erkennen dat het er is maar niet bevechten.
Voor G. wordt het dan allemaal wat veel, hij moet er letterlijk van naar het toilet en bevrijd worden van die emotie.
 
 
Toen hij erlangs liep deed de slang heel wild, hij wilde hem bijten. Onze zoon sprong er steeds weer overheen en de slang kreeg hem niet te pakken. Onze zoon zegt tegen zijn papa: “ wil je me even helpen, je hebt stalen neuzen en stevige schoenen, wil je hem even voor me wegschoppen alsjeblieft?” Maar papa zegt: dat zal ik niet doen want als de slang in mijn broekspijp kruipt bijt hij me in mijn scheenbeen”. Dus hij laat de slang.
 
Dan vindt er een confrontatie plaats. De cobra wil hem bijten. De kracht komt naar hem toe en wil G. met die drift/energie confronteren. Hij weet er geen raad mee en wil dit voorkomen. Vader wordt hulp gevraagd. Deze moet die drift wegschoppen, verstandelijk wegredeneren. Vader, het denken, staat stevig in zijn schoenen. Het is heel reëel. Het zijn zelfs schoenen met stalen neuzen, hebben een ijskoude aanvalskracht.
Dit doet vader echter niet omdat de slang dan in zijn been kan bijten. Het been staat voor de steun die vader, het denken, heeft. Vader, het denken, wordt bang. De slang zou onzichtbaar in de broekspijp, in zijn been kunnen bijten.
 
 
Intussen staat onze zoon nog steeds zo te springen en hij wordt zo moe dat hij ermee stopt. De slang kruipt dan langs zijn linkerbeen omhoog, via zijn borstkas over zijn linkerarm naar zijn hand. Daarna kruipt hij in zijn mouw en bijt hem in zijn elleboogsplooi. Het doet heel veel pijn maar onze zoon huilt niet.
 
 
G. staat te springen, hij kan niet uit de situatie wegkomen. Dan wordt hij moe om te vluchten. Via zijn linkerbeen, links  staat voor emotie en gevoel, gaat de slang naar de borst. Misschien wordt hij nu emotioneel (links) meer geaard (been), het gevoel krijgt een basis, krijgt contact met de realiteit.
In de psychoanalyse staat een been voor het mannelijke geslachtsorgaan. De borst staat voor al het vrouwelijke. Hier kunnen we te maken hebben met zijn kinderlijke belangstelling voor het mannelijke en vrouwelijke. De borstkast kan ook staan voor kracht. De slang geeft hem meer kracht.
Zijn linkerarm staat voor de behoefte om over de emoties en gevoelens te praten. De linkerhand kan er op duiden dat hij zich bewust wordt van zijn eigen intuïtieve en creatieve zijde. De slang, de energie en/of creativiteit, maakt contact met die hand. Hij krijgt nu bepaalde inzichten aangereikt die hem laten groeien. Via de mouw, het onbewuste of verborgene wordt hij dan gebeten. De beet of wond staat voor het opdoen van de pijnlijke ervaring of belevenis. Hij raakt verward door deze ervaring maar hij kan het aan. Hij heeft er van kunnen leren.
 
 
Een paar seconden later ploft onze zoon neer op de bank en begint slecht te zien, wazig. Papa heeft de dokter gebeld en die komt met zijn hele gezin, inclusief een meisje uit de klas van onze zoon. Hij kijkt naar de wond en naar de slang die intussen wel was weggekropen. De dokter gaat zijn stethoscoop halen en luistert en merkt dat de hartslag vermindert. De dokter zegt: ik heb geen medicijn, dat betekent dat we even moeten wachten en dat de jongen zal sterven”.  Het gif kruipt via het bloed naar zijn borstkas en na ongeveer 1 minuut voelt onze zoon nergens pijn meer. Hij zegt tegen de dokter:” ik heb nu geen pijn meer, ik voel helemaal niets meer”. De dokter luistert nog eens met de stethoscoop en vindt niks meer, alles is weer normaal. De dokter zegt:” je hebt geluk gehad, je gaat niet dood”.
 
Hij ploft neer, het is te veel. Hij ziet het niet meer zo, alles is wazig voor hem. Hij krijgt veel steun van eenieder, zelfs van een meisje uit zijn klas. Is zij mogelijk het meisje dat hem in verwarring heeft gebracht?
De arts staat symbool voor het genezingsproces, de heling van G. zelf. De hartslag wordt minder, er is minder levensenergie en liefde. Het gif, de pijnlijke ervaring die het hart kan laten stoppen, gaat naar de borstkas. Zijn krachten worden aangetast. Dan heeft hij geen gevoel meer dat wil zeggen hij is verdoofd door de opgedane ervaring. Hij zal doodgaan. De dood staat echter veelal voor het doodgaan van de oude ervaring en het begin van iets nieuws op een hoger niveau. Hij heeft een stuk kind-zijn achter zich gelaten en is geestelijk gegroeid door de opgedane inzichten. Alles is normaal, hij is weer geheeld.
 
Toen is onze zoon wakker geworden, hij was bang en heeft op ons geroepen, echter daar hebben we niets van gehoord. Maar hij had er een akelig gevoel van over gehouden.
Onze zoon heeft zelden prettige dromen, of hij onthoudt alleen de nare. Maar dit was zoals hij zelf zei:” de meest akelige droom die ik tot nu toe gehad heb!”
Aangezien ik erg geïnteresseerd ben in de betekenis van dromen en omdat ik graag zou willen leren wat er toch bij hem speelt omdat hij zoveel meemaakt in zijn dromen hoop ik dat U een verklaring hiervoor wilt en kunt geven. Alvast heel erg bedankt voor de moeite!
Met vriendelijke groet,
Familie V
 
 
Dit is dus een droom waarin een aantal opgedane ervaringen verwerkt worden. Ervaringen die te maken hebben met zijn kinderlijke interesse voor seksualiteit en energie. Hij heeft dit onderwerp lange tijd buiten zijn bewustzijn weten te houden maar het dringt toch binnen. Hij moet er iets mee. Dat maakt een heleboel in hem wakker. Uiteindelijk krijgt hij door deze confrontatie meer inzichten en groeit hij geestelijk.
Ik hoop dat jullie hier dingen in kunnen herkennen.
Veel wijsheden toegewenst
Janne Geraets
 

 

 

© 1997- 2004, Drs. Janne Geraets

     naar droomduiding kinderen   naar slaapproblemen     naar dromen      naar Senzar.nl